Kino amerykańskie

W latach 60. widać jak w pigułce zmęczenie amerykańskiego społeczeństwa konserwatywnym podejściem do życia społecznego i zimnowojennym chłodem polityki. To wówczas kino amerykańskie całkowicie zmieniło swoje oblicze. Zmiana polegała na przejściu od gatunkowych superprodukcji po artystyczne eksperymenty z wolną miłością i psychodelikami na czele. Przyjrzyjmy się temu okresowi przez pryzmat filmów.

John F. Kennedy zajmuje pozycję Eisenhowera

Zapowiedzią zmian okazał się Kennedy, ponieważ w 1961 r. wygrał wybory jako przedstawiciel demokratów. Niestety nie trafił on w najłatwiejszy okres. Już kolejnego roku, podczas tzw. kryzysu kubańskiego, radzieckie działa atomowe rozstawione zostały na Kubie.

  • Satyrycznie do kryzysu kubańskiego podszedł geniusz filmowy Stanley Kubrick. Jego Doktor Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę jest zabójczo aktualne nawet dziś. Kino amerykańskie nie widziało przedtem tak dobitnie krytycznego wobec rządu filmu.

Ten szczyt zimnowojennych lęków nie powstrzymał Kennedy’ego od służenia społeczeństwu. Dwa dni przed zamachem Kennedy’emu udało się uchwalić deklarację ONZ o likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej. Dało to początek trwającej do dziś walki o równość.

  • O tym, jak z walką o swoje prawa zmagali się afroamerykanie, najlepiej dowiedzieć się z dokumentu Nie jestem twoim murzynem. Raoul Peck kompleksowo opowiedział historię kluczowych aktywistów, przez co seans jest świetną lekcją historii.

Kino amerykańskie a rządy Lyndono B. Johnsona

Kolejne dwie kadencje przypadły Lyndonowi Johnsonowi, człowiekowi intensywnie walczącemu z komunizmem jeszcze przedtem. Miał on swoje zasługi takie jak znaczące polepszenie opieki zdrowotnej i edukacji oraz uchwalenie Ustawy o Prawie Obywatelskim. Ostatecznie jednak Johnson kojarzony jest głównie z jednym – Wojną w Wietnamie. To podczas jego kadencji ilość głowic nuklearnych osiągnęła historyczny szczyt. Żołnierze wysyłani byli na wojnę ideologiczną, a cywile wychodzili na ulice, wołając o pokój. 

  • Kino amerykańskie jest bogate w produkcje o wojnie w Wietnamie, w związku z tym stanowią one swój podgatunek. Warto wyróżnić jeden – Full Metal Jacket. Ten demitologizujący postać żołnierza film Kubricka pokazuje wojnę w okrutny, pozbawiony heroizmu sposób.

Wówczas w USA szał uniesień narkotykowych, seksualnych i festiwalowych wziął górę nad resztą. Hipisi stali się głosem narodu, który odżegnywał dawne, konserwatywne wartości.

  • O tym, jak dramatyczne zmiany przeszło amerykańskie społeczeństwo lat 60. najlepiej opowiada Nocny Kowboj. W tym nagrodzonym Oscarem filmie Johna Schlesingera teksański kowboj ląduje w Nowym Jorku i nie może nadążyć nad tempem zmian, z jakimi się spotyka.

Leave a comment